Consultant vanzari: ce inseamna (ghid complet)

  • 14 minute citit
consultant vanzari

Ce este un consultant de vanzari? Consultantul de vanzari este un profesionist care se ocupa de elaborarea strategiilor de promovare si vanzare a produselor sau serviciilor.

Acestia servesc drept intermediari intre companii si clientii lor, recomandand produse si servicii si asigurandu-se in acelasi timp ca cerintele clientilor sunt indeplinite. De obicei, acestia stabilesc si indeplinesc obiectivele pentru echipa lor de vanzari.

Responsabilitatile consultantului de vanzari includ:

  • Invatarea produselor si serviciilor oferite, inclusiv a conditiilor de vanzare.
  • Stabilirea obiectivelor pentru departamentul de vanzari
  • Colaborarea cu departamentul de marketing pentru a pregati strategii comune

Asta inseamna a fi consultant de vanzari?

Atunci cand vorbim despre consultantii de vanzari, multi oameni isi imagineaza lucrurile astfel: Ei deschid cartea de telefon sau cumpara o lista, incep sa sune, sa vorbeasca cu clientii potentiali si sa incheie afacerea. Se clateste si se repeta.

Apoi, reprezentantii de vanzari de top devin manageri. Managerii superiori devin directori. In cele din urma, unii se aventureaza in antreprenoriat si isi incep propria afacere de formare sau de consultanta in vanzari.

Dar, este vorba doar de consultanta in vanzari? Este ceva ce va lipseste in aceasta cariera interesanta si profitabila?

Acest ghid va va oferi raspunsurile necesare. Haideti sa exploram ce este un consultant de vanzari, ce face un consultant de vanzari si cum sa deveniti consultant de vanzari!

Ce este un consultant de vanzari?

Un consultant de vanzari este un vanzator care foloseste o abordare consultativa pentru a-si promova produsul sau serviciul. In calitate de consultant de vanzari, principalele atributii ale postului dumneavoastra sunt similare cu cele ale unui reprezentant de vanzari traditional, inclusiv furnizarea de informatii despre produse si servicii si vanzarea acestora catre clienti.

Angajatorii prefera uneori consultantii de vanzari in locul reprezentantilor de vanzari atunci cand produsul sau serviciul este tehnic, complicat sau personalizat. In anumite circumstante, un consultant de vanzari se poate referi alternativ la un consilier extern angajat de un client sau de o companie pentru a le revizui operatiunile de vanzari.

Consultantii in vanzari lucreaza de obicei cu norma intreaga pentru companiile de consultanta, in timp ce altii pot lucra direct cu firmele ca si consultanti contractati. Salariile pentru consultantii in vanzari variaza in functie de nivelul individual de educatie, certificate, abilitati si experienta, precum si de locatia, marimea si tipul angajatorului.

  • Nivelul salarial comun in SUA: $67.000/an
  • Unele salarii pot varia de la $14.000 la $173.000 pe an.

De ce SUA si nu Romania? Ei bine... traim intr-o perioada in care munca remote a devenit ceva normal. Asadar... de ce Romania si nu SUA? :)

Ce face un consultant de vanzari?

Un consultant in vanzari isi aplica abilitatile si experienta pentru a ajuta intreprinderile sa isi creasca vanzarile prin sugestii de imbunatatiri specifice in procesele companiei. Un consultant in vanzari poate lucra pentru o firma de consultanta sau poate fi liber profesionist si sa lucreze direct cu clientii pe baza de contract.

Alte sarcini ale unui consultant de vanzari pot include:

  • Identificarea potentialilor clienti potentiali prin utilizarea anuarelor de afaceri, urmarind indicii de la clientii existenti si participand la targuri si conferinte relevante.
  • Contactarea clientilor potentiali si a celor existenti pentru a discuta nevoile lor si pentru a explica modul in care produsele si serviciile specifice pot satisface aceste nevoi
  • Programeaza intalniri de vanzari cu clientii potentiali si actuali
  • Subliniati caracteristicile produsului care vor satisface cerintele clientilor si prezentati avantajele competitive ale produsului fata de alti rivali
    negociaza preturile, conditiile de vanzare, precum si acordurile de servicii
  • Lucrati cu echipa de marketing pentru a contribui la imbunatatirea notorietatii marcii si a prezentei online
  • Sa se intalneasca cu alti asociati si consultanti de vanzari pentru a discuta modalitati inovatoare de a vinde clientilor in mod eficient
  • Gasiti in mod constant noi modalitati de a face produsele si serviciile mai atractive pentru clientii existenti si potentiali
  • Sa demonstreze cunostinte avansate in domeniul vanzarilor si sa se tina la curent cu toate politicile si procedurile companiei, precum si cu nevoile in schimbare ale clientilor
  • Urmariti clientii pentru a va asigura ca sunt multumiti de achizitiile lor si pentru a raspunde la orice intrebari sau preocupari.

Cerinte privind consultantul de vanzari

Educatie

O diploma de liceu este suficienta pentru multe posturi, in special pentru vanzarea de produse netehnice sau nestiintifice. Cu toate acestea, cei care vand produse tehnice si stiintifice trebuie sa aiba, de obicei, o diploma de licenta.

O diploma de licenta in managementul afacerilor, administrarea afacerilor, marketing, publicitate sau comunicare este de obicei foarte preferata pentru majoritatea posturilor de consultant in vanzari. De asemenea, o diploma de master in administrarea afacerilor (MBA) este benefica pentru a va dezvolta cariera.

Formare profesionala

Consultantilor in vanzari li se cere, de obicei, sa fi acumulat o anumita cantitate si calitate de experienta profesionala in vanzari, marketing sau publicitate. Cei care nu au o experienta profesionala indelungata trebuie sa fie pregatiti sa participe la un post de incepator pentru a primi cursuri de formare valoroase.

Multe companii au cursuri formale de formare pentru consultantii de vanzari incepatori, care dureaza pana la 1 an. Noii angajati pot fi instruiti mergand alaturi de lucratorii cu experienta in cadrul apelurilor lor de vanzare. Pe masura ce se familiarizeaza cu produsele si clientii firmei, noii lucratori dobandesc mai multa responsabilitate pana cand, in cele din urma, isi controleaza propriul teritoriu.

Certificari, licente si inregistrari

Certificarile, licentele si inregistrarile ilustreaza validarea calificarilor unui profesionist pentru angajatorii actuali si viitori. De asemenea, acestea le permit consultantilor in vanzari sa dobandeasca mai multe cunostinte practice cu privire la responsabilitatile lor zilnice, sa-si imbunatateasca expertiza si sa continue sa avanseze in cariera.

Unele dintre cele mai populare certificari pentru profesionistii din domeniul vanzarilor includ:

  • Certified Professional Sales Person (CPSP). Acest program este oferit de Asociatia Nationala a Profesionistilor in Vanzari (NASP), care este conceput pentru a imbunatati abilitatile profesionistilor in vanzari. CPSP se concentreaza pe modul in care sa mute clientii prin etapele de vanzare prin utilizarea strategiilor moderne de vanzare, crearea de obiceiuri care conduc la succes si practicarea tehnicilor putin cunoscute ale celor mai buni 1% dintre profesionistii in vanzari din intreaga lume. Aceasta certificare poate fi obtinuta prin inscrierea si finalizarea programului cu NASP.
  • Certified Inside Sales Professional (CISP). Oferit de Asociatia Americana a Profesionistilor in Vanzari Interne (AA-ISP), programul CISP consta in 10 cursuri riguroase si un examen de tip "role-play", care consta in apeluri de vanzare in direct cu potentiali clienti.
  • Certificarea este valabila timp de trei ani. Detinatorii trebuie sa reinnoiasca certificarea prin completarea a cel putin cinci credite de formare continua in vanzari (CSE).
  • Certified Sales Leadership Professional (CSLP). Aceasta certificare a Sales Management Association include o serie de cursuri de e-learning sau ateliere de lucru in persoana, un examen complet si cerinte specifice legate de rol.

In plus, multi dintre cei care ocupa aceasta meserie detin fie certificarea Certified Sales Professional (CSP), fie Certified Professional Manufacturers' Representative (CPMR), ambele oferite de Manufacturers' Representatives Educational Research Foundation (MRERF). In general, certificarile presupun finalizarea unei formari tehnice formale si promovarea unui examen. In plus, CPMR necesita 10 ore de formare continua in fiecare an pentru a mentine certificarea.

Competente

Un consultant de vanzari are nevoie de abilitati solide pentru produsele sau serviciile pe care le sustine, precum si de abilitati soft pentru a se conecta cu oamenii. Avand aceste abilitati, ei pot incheia o afacere care sa creeze valoare atat pentru compania lor, cat si pentru client.

Pentru a fi mai precis, iata cateva abilitati esentiale pentru ca un consultant de vanzari sa aiba succes:

  • Abilitati de comunicare. Consultantii de vanzari trebuie sa fie capabili sa comunice in mod convingator si eficient cu prospectii, clientii si colegii.
  • Abilitati interpersonale. Consultantii in vanzari trebuie sa lucreze bine cu mai multe tipuri de persoane. Ei trebuie sa fie capabili sa construiasca relatii sanatoase cu clientii si cu ceilalti membri ai echipei de vanzari. In timp ce unii consultanti in vanzari au o capacitate naturala de a intra rapid in legatura cu un potential client, altii pot invata tehnici pentru a facilita acest lucru.
  • Gestionarea timpului. Organizarea intalnirilor, a apelurilor telefonice si a prezentarilor necesita ca consultantii de vanzari sa gestioneze eficient timpul.
    Vorbirea in public. Un consultant de vanzari trebuie sa aiba incredere in sine si sa fie articulat atunci cand face o prezentare convingatoare sau o demonstratie de produs. In plus, efectuarea unui apel catre un potential client care nu se asteapta sa fie contractat, sau un apel la rece, necesita incredere si calm.
  • Competente de servire a clientilor. Consultantii de vanzari trebuie sa fie capabili sa asculte nevoile si preocuparile clientului inainte si dupa incheierea contractului.
    Abilitati de organizare. Gestionarea programelor si respectarea termenelor limita necesita ca consultantii de vanzari sa fie buni la pastrarea inregistrarilor si sa ramana organizati pentru o eficienta maxima.
  • Competente tehnice. Consultantii de vanzari trebuie sa stie sa utilizeze calculatoare, dispozitive mobile si programe software de gestionare a vanzarilor sau de gestionare a relatiilor cu clientii (CRM). Unele companii folosesc programe software specifice pentru a gestiona lead-urile, a documenta toate informatiile despre clienti, a trimite si a primi contracte digitale si multe altele.

Cum sa devii consultant de vanzari

Dupa informatiile necesare despre jobul de consultant de vanzari, va simtiti interesat si entuziasmat sa deveniti consultant de vanzari profesionist?

In aceasta parte, va vom ghida prin cei mai comuni pasi pentru a va urma cariera de consultant de vanzari.

1. Intelegeti mai bine profesia

Consultantii in vanzari lucreaza de obicei pe o sala de vanzari, unde abordeaza clientii, le determina nevoile si le sugereaza produse sau servicii care raspund acestor nevoi.

Consultantii trebuie sa fie bine familiarizati cu functiile si specificatiile tehnice ale produselor pe care le vand, deoarece deseori fac demonstratii clientilor cu articole, cum ar fi smartphone-urile. Un mic sfat pentru a intelege aceasta pozitie este sa cititi cu atentie descrierile de post (JD) ale companiilor si organizatiilor.

2. Gasiti-va nisa

Pentru consultantii in vanzari, nu exista o pista unica pentru a obtine un rol. Majoritatea consultantilor in vanzari au expertiza in anumite industrii sau in industrii specializate. Pentru a va determina propriul domeniu de expertiza, ganditi-va la domeniile care va intereseaza cel mai mult si in care aveti cea mai mare experienta.

3. Urmariti o educatie relevanta

Cele mai multe locuri de munca pentru consultantii de vanzari cu amanuntul au cerinte educationale reduse sau nu au cerinte educationale, dar o diploma de liceu sau echivalentul acesteia este adesea preferata.

Cu toate acestea, o diploma universitara de 2 sau 4 ani este recomandabila pentru cei care doresc sa ajunga in cele din urma la pozitii de conducere in domeniul vanzarilor. In functie de nisa pe care ati ales-o, urmariti o diploma in disciplina relevanta.

Efectuati cercetari cu privire la cerintele de educatie ale industriei dvs. si urmati o educatie pentru a va dezvolta cunostintele in domeniu si pentru a indeplini cerintele de educatie.

4. Obtineti experienta de lucru

In calitate de consultant de vanzari aspirant, ar trebui sa dobanditi experienta in industrie in domeniul vanzarilor, al dezvoltarii afacerilor si al marketingului, pe cat posibil.

Multi consultanti in vanzari incep prin a lucra ca asociati de vanzari juniori sau alte posturi de vanzari la nivel de intrare. Apoi, ei pot trece la roluri de conducere, care includ indrumarea si formarea noilor asociati de vanzari.

5. Construieste-ti o retea

O cariera de consultant in vanzari este speciala si unica prin faptul ca se bazeaza adesea pe o retea profesionala extinsa pentru a forma si a creste o baza de clienti. Crearea de retele cu alti profesionisti din domeniul afacerilor poate ajuta consultantii de vanzari sa intalneasca potentiali angajatori si clienti.

Prin urmare, ar trebui sa luati in considerare participarea la evenimente de networking pentru a intalni contracte nete. De asemenea, va puteti ruga colegii si alte cunostinte sa va prezinte contractele lor.

6. Intariti-va competentele transversale

Consultantii de vanzari de succes poseda un set extins de competente transversale care includ, in general, abilitati de comunicare, negociere, persuasiune, rezolvare de probleme, servicii pentru clienti si vorbire in public. Asadar, nu incetati sa va perfectionati zi de zi!

Concluzie

A fi consultant de vanzari este un mod interesant de a-ti dezvolta cariera. In timp ce are o plaja salariala atractiva, va poate ajuta, de asemenea, sa va promovati foarte mult abilitatile personale. Asadar, crezi ca a fi consultant de vanzari este atractiv?

🙏 Ti-am fost de ajutor? Atunci poti ajuta si tu distribuind articolul (cu un click pe iconita de jos). Multumesc!

Spune și prietenilor tăi despre articol

Articole similare

Afaceri online