Wow, Bellissimo. Acesta a fost primul lucru pe care l-am auzit de la un participant entuziasmat la WWDC, in timp ce asteptam sa testez casca de realitate mixta Vision Pro de la Apple.
Cat costa Apple Vision Pro? Pretul Apple Vision Pro este de 3.499 dolari la lansare. Un adevarat WOW, - acest nivel de entuziasm este exact ceea ce Apple spera sa obtina.
In mod realist, nu toata lumea isi va putea permite Apple Vision Pro cu 3.499 de dolari. Dar daca Apple reuseste sa entuziasmeze consumatorii obisnuiti de ideea de calcul spatial, atunci va putea sa faca o mai mare valva atunci cand va prezenta, in mod inevitabil, o continuare mai accesibila.
Dupa ce am petrecut treizeci de minute cu Vision Pro, reactia mea este mai temperata decat cea a acelui participant entuziast. Este, fara indoiala, cea mai buna experienta de realitate mixta (VR/AR) pe care am avut-o pana acum, oferind o senzatie de imersiune de neegalat, ecrane suficient de clare pentru a citi textul de pe site-uri web si o interfata de utilizator intuitiva bazata pe gesturi. Si totusi... este totusi, in cele din urma, o casca VR, cu multe dintre problemele endemice ale intregii categorii.
Dar sa o luam de la inceput: Inainte de a ma apropia de Vision Pro, a trebuit sa trec prin cateva etape de configurare pe un iPhone. Mai intai mi-am rotit capul pentru a-mi cartografia fata, apoi am oferit telefonului o vedere completa a urechilor mele pentru ca acesta sa personalizeze sunetul spatial al castii. Am sarit intr-o alta camera, mi-am scos ochelarii, iar un reprezentant Apple a folosit un aparat pentru a-mi detecta reteta. Vision Pro nu poate fi folosit cu ochelari, asa ca oricine are nevoie de corectie a vederii va trebui sa comande lentile suplimentare.
Dupa cateva minute in care am admirat campusul corporativ meticulos proiectat de Apple, am intrat intr-o camera pentru a vedea Vision Pro in actiune. Parea chiar mai impresionant decat atunci cand l-am zarit prima data dimineata, dar asta probabil pentru ca nu a trebuit sa ma lupt in acelasi timp cu presa disperata de la Apple. L-am imbracat ca pe orice alta casca VR: Am tinut lentilele din fata cu mana stanga, am tras putin inapoi cureaua din spate si am ghidat usor dispozitivul peste cap.
Poze cu Apple Vision Pro
Iata cateva imagini cu Apple Vision Pro:




Test Apple Vision Pro
Banda elastica din spate a castii Vision Pro s-a simtit mai bine pe capul meu decat oricare dintre dispozitivele VR de la Meta, dar castile au exercitat totusi o anumita presiune asupra ochilor si in jurul nasului, dupa ce le-am strans bine cu un buton din spate. Unitatea prototip avea, de asemenea, o curea de velcro care trecea peste capul meu, la fel ca Meta Quest. Aceasta nu este vizibila pe niciunul dintre materialele promotionale ale Apple, dar compania mi-a spus ca designul modular al castilor suporta curele suplimentare, daca este necesar.
Totusi, chiar si fara cureaua de deasupra capului, as paria ca Vision Pro tot s-ar simti vizibil pe ochi. Probabil ca nu veti uita ca o purtati, ceea ce ar reduce in cele din urma senzatia de imersiune.
Dar recunosc, am uitat in mare parte de acest usor disconfort odata ce am vazut Vision Pro in actiune. Cand ecranul s-a aprins, m-am confruntat cu aceeasi sala de sedinte eleganta in care am intrat initial, doar ca de data aceasta am putut vedea si o serie de pictograme ale aplicatiilor plutind in fata mea. Multumita camerelor frontale de inalta rezolutie ale castii, am avut o vedere clara asupra imprejurimilor mele, impreuna cu reprezentantii Apple care imi ghidau demonstratia. Nu a fost o reprezentare perfecta a realitatii, dar a fost mai buna decat orice alt produs VR sau AR pe care l-am vazut pana acum.
Dupa un pic de antrenament de urmarire a ochilor, care presupunea urmarirea unor puncte care se miscau pe ecran doar cu ajutorul ochilor, am simtit, de asemenea, ca am dobandit o superputere. O simpla privire la pictograma unei aplicatii sau la un anumit meniu sau buton, il evidentia instantaneu. Apoi am invatat doua gesturi cheie, o ciupire cu degetul pentru a selecta lucruri si o miscare de alunecare cu ciupirea pentru a derula in sus/jos sau la stanga/dreapta. Spre deosebire de Quest, puteti face aceste gesturi cu mana confortabil si in poala, nu trebuie sa tineti mainile in sus ca un dirijor de simfonie amator.

Experienta cu Apple Vision Pro
Poate ca este un cliseu sa spun asta, dar dupa doar cateva secunde de invatare a acestor gesturi, m-am simtit ca Tom Cruise in Minority Report. O privire si o apasare a fost tot ce mi-a trebuit pentru a deschide aplicatii si pentru a ma plimba usor prin interfata. De asemenea, mi-am dat seama ca o miscare de miscare cu o simpla miscare de apasare si de ciupire poate derula rapid prin site-uri web, un gest cu adevarat intuitiv care s-a simtit pur si simplu incantator. Dupa ani de zile in care am trait cu interfete cu ecran tactil pe iOS si iPadOS, nu cred ca nimeni nu va avea probleme in a invata cum sa foloseasca Vision Pro.
Cu elementele de baza stabilite, eram gata sa experimentez cele mai minunate elemente hardware ale Vision Pro: cele doua ecrane micro-OLED 4K ale sale. Acestea arata mai clar decat orice ecran pe care l-am vazut pana acum, fie ca este vorba de o casca VR sau de un televizor. Fotografiile arata incredibil de clare, in special imaginile panoramice, care iti umplu complet intregul camp vizual. Iar videoclipurile 3D filmate cu camerele frontale ale Vision Pro arata straniu de realist - aproape ca si cum ai reda o amintire perfect capturata.
Cel mai mult m-a impresionat modul in care Vision Pro s-a descurcat cu un clip 3D din Avatar: The Way of Water. Filmul a aratat clar si limpede, cu toata profunzimea 3D pe care mi-o aminteam de la cinema. Pe alocuri, 3D a aratat chiar mai bine decat in cinematografe, deoarece nu a trebuit sa reduc luminozitatea filmului cu ochelarii 3D umbriti. Apple nu a dorit sa confirme daca Vision Pro poate reda The Way of Water intr-o rata de cadre ridicata de 48 fps - filmul a alternat initial intre secvente de 24 fps si 48 fps in cinematografe - dar chiar si fara aceasta capacitate, este ceva ce as prefera sa urmaresc in casti in locul unui televizor 4K 2D.
La fel ca si alte casti VR, puteti intra intr-un cinematograf virtual pentru a viziona videoclipuri. In mod implicit, acest mod va plaseaza in mijlocul unei sali de cinema, dar, in calitate de spectator dedicat din primul rand, nu a fost suficient de aproape pentru mine.
Din fericire, Vision Pro va ofera optiuni: Am putut sa ma apropii virtual mult mai mult de ecran, in timp ce ciudatii din randul din spate pot, de asemenea, sa creeze aceasta experienta. Vazand Avatar: The Way of Water proiectat in 3D clar, la o dimensiune apropiata de multiplexul meu local, m-am simtit miraculos. Imaginati-va cum ar fi sa va puneti acest lucru in timpul unui zbor lung si sa aveti un maraton de filme.
Difuzoarele laterale ale Vision Pro fac, de asemenea, o treaba excelenta in recrearea sunetului spatial cinematografic. Totusi, din moment ce sunt practic niste difuzoare mici, pot fi auzite si de alte persoane. Pentru o experienta cu adevarat privata, va trebui sa va strecurati o pereche de AirPods sau AirPods Max.

Aplicatii cu Apple Vision Pro
In timp ce eu visez in principal la posibilitatile de cinema privat ale Vision Pro, Apple il pozitioneaza ca o platforma de calcul de ultima generatie. Puteti lansa multe dintre aplicatiile native ale companiei de pe ecranul sau de pornire, inclusiv Safari, aplicatia Photos mentionata mai sus si Messages. Pastrand viu visul din Minority Report, puteti, de asemenea, sa trageti ferestrele in anumite locuri din camera. Pe masura ce deschideti noi ferestre, aplicatiile se repozitioneaza si ele pentru a face loc, asa cum v-ati astepta.
VisionOS de la Apple, care alimenteaza castile, se simte ca o incrucisare intre iOS si macOS. Fanii Apple se vor simti ca acasa. Atingerea coroanei digitale din partea dreapta sus a castii va aduce la ecranul principal, care este organizat in Aplicatii, Persoane si Ambiente. Acesta din urma include capturi 3D ale unor spatii pitoresti, cum ar fi Mount Hood din Oregon.
Cand am incarcat acel spatiu, m-am trezit asezat in fata unui lac linistit, dar am putut vedea in continuare sala de sedinte Apple la marginea vederii mele. Pe masura ce am rotit Digital Crown, mediul 3D a depasit complet ceea ce vedeam, transformandu-se intr-o experienta complet VR. Aceasta continuitate a fost uimitoare - este chiar mai buna decat o caracteristica similara pe care am vazut-o pe Magic Leap 2.
Am fost la fel de impresionat si de o privire asupra noului format video Apple, Apple Immersive Video, care ofera videoclipuri foarte clare la 180 de grade in 3D. Desi videoclipurile VR la 360 de grade nu sunt o noutate, chiar si cele mai bune dintre ele arata mai neclare decat in realitate. Tehnologia Apple, care se bazeaza pe imagini 8K de la o noua camera video dezvoltata de companie, arata uimitor de real.
A surprins minunea de a zbura prin aer, precum si momentul emotionant al unui gol de fotbal bine plasat. Daca tehnologia de viziune spatiala a Apple castiga ceva tractiune, sunt sigur ca o multime de fani ai sportului ar fi nerabdatori sa aiba o vedere de la nivelul terenului pentru a vedea actiunea. In mod special, filmarea a reusit totusi sa se simta imersiva, chiar daca nu m-a invaluit complet in 360 de grade de video.
Demonstratie Mindfulness cu Apple Vision Pro
O demonstratie a aplicatiei Mindfullness a aratat, de asemenea, cat de usor poate prelua Vision Pro controlul asupra realitatii tale. In timp ce faceam un exercitiu de respiratie calma timp de un minut, campul meu vizual s-a umplut incet cu o floare virtuala, care mi-a blocat vederea salii de sedinta.
Oricat de impresionat am fost de o mare parte din Vision Pro, este clar ca universul de realitate mixta al Apple nu este pe deplin copt. Desi a fost fascinant sa am o conversatie FaceTime cu un alt reprezentant Apple care purta propria casca, am gasit avatarul "Persona" generat de calculator ciudat de neplacut. Parea uman, dar era rigid si robotic, cea mai neplacuta dintre vami. Daca ar fi sa-ti faci FaceTime cu parintele tau, as paria ca ar prefera sa-ti vada fata reala, cu toate imperfectiunile ei, in locul unui simulacru CG rece.
M-am gandit la acel videoclip 3D care m-a uimit initial: Acesta arata un copil suflandu-si lumanarile de ziua lui si distrandu-se cu fratii sai. Dar, pentru a filma acel videoclip, un parinte trebuia sa poarte casca Vision Pro, ceea ce il separa efectiv de trairea deplina a acelui moment. Merita un moment capturat in timp sa nu fii prezent la momentul real?
De asemenea, ne aduce aminte de o alta scena din Minority Report, in care un Tom Cruise distrus isi gaseste un scurt moment de consolare vizionand o holograma cu fiul sau disparut.
Poate ca Vision Pro ar putea fi asezat pe un suport pentru a filma video 3D, dar acest lucru nu rezolva pe deplin inumanitatea ciudata a propunerii initiale a Apple.
In incheiere
Mi-am incheiat demonstratia Vision Pro cu o intalnire cu un dinozaur. Cand am lansat experienta, peretele indepartat al salii mele de sedinte s-a transformat intr-un portal preistoric enorm. Am putut vedea reptile mici care se tarau in jurul celor crescute, iar in departare, am putut auzi un dinozaur urias apropiindu-se. Dupa ce m-au intrebat daca ma simt confortabil sa ma apropii de un dinozaur, reprezentantii Apple mi-au sugerat sa ma ridic de pe scaun si sa merg spre perete. Dinozaurul s-a apropiat si, in cele din urma, a trecut prin portal si a intrat partial in sala de sedinte. Mi-a mirosit mana atunci cand i-am intins-o. Solzii sai pareau imposibil de reali.
Dar, la fel ca multe alte experiente VR, a fost un efort complet solitar. Poate ca cineva ar fi putut sa mi se alature daca ar fi avut propria casca Vision Pro in apropiere, dar cati oameni vor cumpara cu adevarat acest dispozitiv de 3.499 de dolari? Apple pozitioneaza castile ca o alternativa la un home theater scump, dar si asta este ceva de care te poti bucura alaturi de alte persoane. Sunt destul de sigur ca sotia mea ar prefera sa vada Avatar: The Way of Water in 2D pe televizorul nostru, in loc sa ma auda doar pe mine vorbind despre cat de bine arata in Vision Pro. (Mai mult de un reprezentant Apple a sugerat ca aceasta problema ar putea fi rezolvata in cele din urma prin cumpararea mai multor casti. Am ras).
Cu Vision Pro, Apple inca se afla la granita dintre imersiune si izolare. Unele caracteristici, cum ar fi EyeSight, care va proiecteaza ochii pe un ecran OLED in partea din fata a dispozitivului, pot conecta utilizatorii castilor cu alte persoane din apropiere. De asemenea, am considerat ca abilitatea de a-ti vedea mainile in realitatea mixta, precum si de a-i vedea pe ceilalti atunci cand se apropie, toate acestea au fost destul de bine gandite. Dar acele maini pe care le vedeti nu sunt reale. Ochii de pe casca sunt doar o replica a celor proprii. Sunt eforturi de a rezolva unele dintre cele mai enervante probleme cu VR, dar nu sunt solutii complete.
Poate ca as fi mai indragostit de Vision Pro ca platforma de calcul daca as vedea mai multe dintre capacitatile sale. Nu am putut sa incerc tastatura virtuala sau integrarea sa cu tastaturi, trackpad-uri si mouse-uri Bluetooth. Nu am putut vedea cum este sa proiectez ecranul MacBook-ului meu intr-un afisaj virtual.
Cel putin, Apple a reusit sa creeze cea mai impresionanta prezentare de pana acum a informaticii spatiale. Nu este vorba doar de jocuri sau de a-i forta pe oameni sa se intereseze de metavers. Vision Pro vrea sa aduca in realitatea mixta lucrurile pe care le faceti deja pe computerele voastre. Poate ca acest lucru va duce la casti mai ieftine si mai usor de utilizat de catre consumatori in viitor. Poate ca pregateste Apple pentru un viitor plin de holograme, in care nici macar nu trebuie sa porti ochelari pentru a vedea elemente digitale. Atat de multe lucruri sunt incerte. Dar, pentru Apple, saritura in calculul spatial ar putea merita riscul.
🙏 Ti-am fost de ajutor? Atunci poti ajuta si tu distribuind articolul (cu un click pe iconita de jos). Multumesc!